RADNY RADY MIASTA PIŁY

Piła 500 Miasto Piła

Piła to nie przystanek,
to nasze miasto!

Na skróty

Urząd miasta w Pile

Sonda

Radny Piły Bogusławski

Który Kościół w Pile zasługuje na miano najpiękniejszego?

Kościół p.w. św. Stanisław Kostki - Piła, ul. Browarna 13

Kościół p.w. Świętej Rodziny - Piła, ul. św. Jana Bosko

Kościół p.w. św. Antoniego - Piła, ul. Ludowa 10

Kościół p.w. Św. Józefa - Piła, ul. Korczaka

Kościół Najświętszej Marii Panny Wspomożenia Wiernych - Piła, Osiedle Górne

Kościół Matki Bożej Częstochowskiej - Piła Motylewo ul. Orla

Kościół Miłosierdzia Bożego - Piła ul. Śniadeckich

Kościół garnizonowy NMP Częstochowskiej - Piła ul. Podchorążych

Kościół św. Jana Bosko - Piła Staszyce ul. Libelta

Kościół św. Rafała Kalinowskiego - Piła Koszyce

Kościół ewangelicko-augsburski - Piła ul. Buczka

Wyniki/ poprzednie sondy

Wspieram

Fakty Pilskie

 

Bezpieczny bo widoczny

 

Bezpieczny bo widoczny

 

 

 

 

 

 

Działalność

21 Sytuacji drogowych wymagających poprawy w naszym mieście.

10.11.2011 - 17:25

W przeciągu ostatnich kilkudziesięciu dni pracowałem nad poprawą bezpieczeństwa na naszych miejskich ulicach. Muszę przyznać, że podchodząc do tego tematu spodziewałem się kilku ( 8-10 ) sytuacji wymagających poprawy, a okazało się, że znalazłem aż 21!! i niestety to nie jest koniec. W wyniku tej pracy złożyłem zapytanie do Prezedenta o możliwość i termin realizacji wskazanych zadań z zakresu poprawy bezpieczeństwa.

 

Przy współpracy z egzaminatorami Wojewdzókiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Pile udało mi się dokonać dogłębnej analizy problemowej poszczególnych sytuacji i poszukać od razu rozwiązań, które uprościłyby i przede wszystkim poprawiły bezpieczeństwo na naszych drogach.

Poniżej przedstawiam opis sytuacji wraz z wyjaśnieniem problemu.

21 Sytuacji drogowych wymagających poprawy w naszym mieście.

Sytuacja nr 1 - Aleja Wojska Polskiego.

Znane wszystkim w Pile miejsce, zjazd ulicą Wojska Polskiego w kierunku centrum, na wysokości ulicy Chopina przy Parku Miejskim.

O ilości wypadków w tym miejscu nie trzeba przypominać. Niestety wydarzył się tutaj nie jeden wypadek śmiertelny, także z udziałem zupełnie niewinnych pieszych.

Dobrze byłoby aby przebudować źle wyprofilowany w tym miejscu zakręt. Jednak stalowe bariery, oddzielające chodnik od niebezpiecznej i bardzo ruchliwej jezdni, skutecznie chroniłby pieszych poruszających się chodnikiem; dochodzi do tego, że pilanie boją się poruszać tym chodnikiem i wybierają ten po stronie Miejskiego Parku. Należy przenieść przejście dla pieszych na wysokości ulicy Chopina ( aktualny stan jest sprzeczny z elementarnymi zasadami – przejście winno się organizowad w rejonie/obrębie skrzyżowania ).Spowoduje to możliwość wcześniejszego zauważenia przejścia – pieszego tam, gdzie kierujący się go spodziewa ( w obrębie skrzyżowania uwaga kierującego ‘wyostrzona’ ).

Byłyby tu automatycznie dwa przejścia, bo wykorzysta się pas rozdzielający jezdnie jako tzw. „azyl” dla pieszego. Dodatkowo oznakowanie znakiem pionowym wspomóc znakiem zawieszonym nad jezdnią wraz ze światłem ostrzegawczym.

 

Sytuacja nr 2 - Skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu ulic: Al. Wojska Polskiego, Mickiewicza, Koszalińska

Na zdjęciu mamy do czynienia z wjazdem na obwodnicę lotniska, skręcając z Alei Wojska Polskiego na wysokości stacji benzynowej „Rondo” w prawo, lub jadąc od strony ulicy Mickiewicza prosto przez skrzyżowanie o ruchu okrężnym, w kierunku lotniska.

Powyższe dwa zdjęcia obrazują sposób, w jaki oznaczono jezdnię znakami poziomymi, czyli namalowanymi na jezdni. Z perspektywy kierowcy – w początkowej fazie poruszania się w kierunku lotniska, kierujący ma wrażenie, że pas oznaczony do skrętu w lewo – notabene kierując w pole – jest jedynym do jazdy na wprost, gdyż widoczny na zdjęciu nieoznaczony pas lewy „sprawia wrażenie”, jakby służył dla kierunku przeciwnego. Dopiero zbliżając się do końca prawego pasa i zbliżając się do zakrętu kierowcy orientują się, że jednak lewy pas służy do jazdy na wprost. Zachowanie takie powoduje zmianę pasa w ostatniej chwili (często nagle) powodując zagrożenie i nierzadko kolizję.

 

Uważam, że niedociągnięciem wykonawcy drogi lub osób decydujących o oznakowaniu tej jezdni jest brak znaku poziomego na lewym pasie już od wyjazdu ze skrzyżowania, który w formie strzałki (P-8a Strzałka kierunkowa na wprost) informowałby kierujących o tym, że pas ten służy do jazdy na wprost.

 

Sytuacja nr 3 - Skrzyżowanie o ruchu okrężnym przy zbiegu ulic: Warsztatowa, Okrzei.

 

 

Tutaj mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym przy ulicy Warsztatowej – obwodnica śródmiejska. Zdjęcie to, i kolejne, pokazują, w jak złym stanie są znaki poziome na jezdni. Oczywiście, że każde skrzyżowanie jest dodatkowo oznakowane znakiem pionowym informującym o tym, z jakiego pasa w jakim kierunku należy się poruszać, jednak ogromna większość kierowców korzysta z oznakowania dotyczącego tej kwestii właśnie ze znaków poziomych, umieszczonych na jezdni. W końcu do tego one służą i są dublowane ze znakami pionowymi.

Oznakowanie na pasie lewym jest jeszcze widoczne, jednak to na pasie prawym – praktycznie nie. W tym miejscu, jadąc od strony ulicy Centrum Kształcenia Nauka na wprost w stronę Targowiska bądź w lewo w stronę Zespołu Szkół Mechanicznych, bardzo często dochodzi do sytuacji, gdy kierujący chcący skręcić w lewo, a zajmujący pas prawy, dopiero na skrzyżowaniu orientują się, że na skrzyżowaniu są dwa pasy i powinni zająć pas lewy. Kolokwialnie rzecz ujmując „ścinają do lewej”, zajeżdżając tym samym drogę pojazdom prawidłowo poruszającym się pasem lewym; należy dodać, że na rondach kierujący mają dużo częściej do czynienia z tzw. „martwym punktem” w lusterku, stąd sytuacje te są bardzo niebezpieczne.

Tutaj mamy do czynienia z bardzo podobną sytuacją, jednak dla kierujących nadjeżdżających z drugiej strony, czyli od strony Targowiska na wprost przez skrzyżowania w stronę Centrum Kształcenia NAUKA. Pozostałości linii uniemożliwiającej jazdę na wprost pasem prawym – wbrew wcześniejszemu oznakowaniu pionowego i poziomemu sprawiają, że znowu, na środku skrzyżowania, kierujący – w ruchu (!) – orientują się, że znaleźli się w dziwnej sytuacji i dokonują niebezpiecznych manewrów – albo zmieniając nagle pas na lewy, znowu zajeżdżając drogę poruszającym się tam pojazdom, albo ostro „uciekając” w prawo w stronę Zespołu Szkół Mechanicznych.

 

Sytuacja nr 4 - Skrzyżowanie ulic: Aleja Piastów, Aleja Poznańska.

 

Na powyższym i poniższych zdjęciach mamy przykład nieprawidłowego – od wielu lat, mimo niejednego remontu w tym miejscu – oznakowania sygnalizacją świetlną. Jest to wiadukt i skrzyżowanie ulic Siemiradzkiego z Poznańską.

Na tym skrzyżowaniu powinny być sygnalizatory kierunkowe. W momencie, gdy tak jak na zdjęciu dla kierujących poruszających się z kierunku centrum miasta w stronę Poznania (ul. Poznańska) lub prosto w kierunku Trzcianki (ulica Siemiradzkiego) wyświetla się sygnał zielony, dla pojazdów nadjeżdżających z przeciwka (z Trzcianki) wyświetla się sygnał czerwony. Tak być nie powinno przy tego typu sygnalizacji. „Pełne, okrągłe” światło dla kierującego, który na zdjęciu przedstawiony jest jako skręcający w lewo, to informacja, że zielone światło ma także kierujący nadjeżdżający z naprzeciwka. Bardzo wielu kierowców, zwłaszcza spoza Piły (a w tym miejscu o takowych nietrudno) na środku skrzyżowania – celem przepuszczenia tych z kierunku Trzcianki – zatrzymuje się, powodując zagrożenie dla niczego niespodziewających się pojazdów jadących za nim; sytuacje te powodują także blokowanie ruchu – bardzo często w tym miejscu obrazek, to zmiana sygnału z zielonego na czerwony, gdy na skrzyżowaniu (na środku) stoi kilka aut trąbieniem popędzających tego, który – zmylony sygnalizatorem – w słusznej sprawie się zatrzymał.

Jeżeli w tej sytuacji dla pojazdów nadjeżdżających z kierunku Trzcianki (od ulicy Siemiradzkiego) wyświetla się sygnał czerwony, dla pojazdów jadących w kierunku Poznania powinien wyświetlać się sygnał zielony ale jako sygnalizator kierunkowy (strzałkowy) (S-3 Sygnalizator kierunkowy ).

 

Sytuacja nr 5 - Ulica 11 Listopada, skręt w ulicę Browarną.

Kolejne skrzyżowanie i przykład, gdzie można było dokonać lepszego oznakowania poziomego na jezdni, to okolice skrzyżowania w okolicy restauracji McDonald’s. To kolejne miejsce na mapie Piły, gdzie kierujący poruszający się prawym pasem, bardzo późno podejmują decyzje o zmianie pasa na lewy, gdy zamierzają skręcać w lewo (w ulicę Browarną). Nierzadko dochodzi do sytuacji, gdy skręcają z pasa prawego, w ogóle nie zmieniając pozycji na drodze względem pasów ruchu. Wystarczyłoby zwiększyć liczbę znaków na jezdni informujących (F-10 Kierunki na pasach ruchu) o kierunku jazdy, oraz – przede wszystkim – poprawieniu już istniejącego oznakowania. Sytuacje, pokazujące, jak kiepskiej jakości są tego typu znaki na pilskich jezdniach dowodzą temu, że są w Pile zdecydowanie zbyt rzadko odnawiane.

 

Sytuacja nr 6 - Skrzyżowanie ulic Okólna z ulicą Ludowa.

 

Skrzyżowanie na zdjęciu to przecięcie ulicy Okólnej z Ludową. Perspektywa w kierunku ulicy Bydgoskiej i Kusocińskiego. Prawy pas, który bardzo często jest blokowany przez kierujących chcących jechać prosto, jednak nieprawidłowo ustawiających się na jezdni – zbyt daleko od jej osi. Gdy występuje duże natężenie ruchu – co w tym miejscu jest bardzo częstym zjawiskiem – kierujący taki (jadący na wprost lub skręcający w lewo) bardzo długo oczekuje na przejazd. Gdy na jezdni zajmie nieprawidłową pozycję, o czym wspomniano powyżej, blokuje kierujących oczekujących za nim, a zamierzających skręcić w lewo. Niestety, kierujący z przodu ustawiony zbyt daleko od osi jezdni uniemożliwia im swobodny przejazd.

Sytuację tę w tym miejscu można by bardzo łatwo rozwiązać, dzieląc lewą część jezdni na dwa pasy, na których umieszczono by oznakowanie poziome w formie strzałek (P-8b Strzałka kierunkowa do skręcania) informujących o kierunku jazdy; jak widać na zdjęciu, miejsca na dwa osobne pasy na prawej części jezdni jest pod dostatkiem. Zdjęcie to pokazuje z kolei przypadek, gdy kierujący skręcający w prawo jest z kolei zbyt daleko od prawej krawędzi jezdni, uniemożliwiając ustawienie się prawidłowo pojazdowi, który chciałby pojechać na wprost (i zająć prawidłową pozycję przy osi jezdni).

Na skrzyżowaniu tym jest ponadto bardzo zła widoczność, znajdujące się przy ulicy Ludowej drzewa skutecznie ograniczają widoczność.
 

 

Sytuacja nr 7 - Skrzyżowanie ulic Kamienna, Al. Wojska Polskiego, Wypoczynkowa. Wyjazd z osiedla Gładyszewo.

Na tym zdjęciu widzimy wyjazd z osiedla Gładyszewo, położony blisko przejazdu kolejowego. Po pierwsze – w miejscu tym – zwłaszcza w nocy, widoczność i oznakowanie skrzyżowania jest praktycznie zerowe. Przecięcie dróg, zwłaszcza dla osób, które nie korzystają ze skrzyżowania zbyt często, jest w nocy kompletnie niewidoczne; mieszkańcy od lat wnioskują o doświetlenie tego miejsca, lub użycie fluorescencyjnych oznakowao poziomych na jezdni. Od wielu lat bezskutecznie.

Skrzyżowanie stanowiące wyjazd z osiedla Gładyszewo boryka się z jeszcze jednym problemem – przynajmniej dwa razy dziennie. O poranku, w porze, gdy ludzie z Dolaszewo, Szydłowa, także Wałcza zmierzają do Piły i po południu, gdy wracają do swoich domów; wówczas na drodze w kierunku Piły (bądź popołudniu w kierunku Szydłowa) jest tak wzmożony ruch, że wyjazd ze wspomnianego już osiedla Gładyszewo trwa – bez przesady – nierzadko i kilkanaście minut. W tym przypadku wydaje się konieczność wybudowania wyspy centralnej i utworzenia ruchu „okrężnego” . Natężenie w tym miejscu będzie zapewne wzrastało…

I powodem tego stanu wcale nie jest wyłącznie nadmierna ilość pojazdów poruszających się drogą z pierwszeństwem przejazdu; problemem jest pobliski przejazd kolejowy i ustawiony tam znak STOP. Ilość zmierzających o poranku do Piły pojazdów, zmuszonych zatrzymać się każdorazowo na przejeździe jest tak wielka, że korki tworzą się w taki sposób, że blokują wyjazd z Gładyszewa, gdyż zator sięga często dużo dalej, niż miejsce wyjazdu z osiedla. Przez dziesiątki lat znak STOP na przejeździe kolejowym nie był problemem, bo i tyle ludzi pracujących i uczących się w Pile nie mieszkało poza miastem. Dziś w tym miejscu niezbędne jest zastosowanie na przejeździe kolejowym zapór, a przejazd przez torowisko winien być swobodny, gdy te byłyby podniesione. Dziś na tak ruchliwych przejazdach kolejowych (pod względem ilości przejeżdżających pojazdów drogowych) nie stosuje się znaków STOP, a zapory właśnie, zamieniając przejazdy takie w przejazdy strzeżone.

 

Sytuacja nr 8 - Ul. Władysława Sikorskiego. Dojazd do skrzyżowania ulic: Ceglana, Drygasa.

 

A to nie są zdjęcia z parku. To ulica Sikorskiego w kierunku skrzyżowania z ulicą Drygasa i Ceglaną a w tle, niewidoczny, co prawda, znak – nakaz skrętu w prawo.

Byłem świadkiem niejednej sytuacji, gdy kierujący zamiast stosować się do nakazu skrętu w prawo, wjeżdżali „pod prąd” skracając sobie drogę i skręcali wbrew znakowi w lewo. Uważam, że także w tym miejscu brakuje oznakowania poziomego, rozdzielającego pasy ruchu ciągłą linią – a przy samym skrzyżowaniu – powierzchnią wyłączoną.

 

Sytuacja nr 9 - Skrzyżowanie ulic Styki, z ulicą Al. Powstańców Wielkopolskich.

 

Skrzyżowanie ulicy Styki z Aleją Powstańców Wielkopolskich. Możliwość wyjazdu w lewo bądź w prawo. O ile wyjazd w prawo nie nastręcza kierującym zbyt wielu trudności, o tyle skręt w lewo w kierunku centrum bywa problematyczny zwłaszcza, gdy ruch charakteryzuje się zwiększonym natężeniem.

W miejscu bliskim skrzyżowaniu, z kierunku obwodnicy wystarczyłoby lewy pas „wyłączyć” oznakowaniem poziomym i pionowym tylko do skrętu w lewo (dla pojazdów nadjeżdżających od obwodnicy, drogi nr 10) – w kierunku ulicy Styki. Wówczas, gdy pojazdy jadące od drogi nr 10 w kierunku centrum poruszałyby się wyłącznie prawym pasem, wyjeżdżający z ulicy Styki w kierunku Centrum mieliby bardzo ułatwione zadanie.

 

Sytuacja nr 10 - Skrzyżowanie ulic Roosvelta z Ludowa.

.

 

Wyjazd z ulicy Roosvelta jest w szczególności utrudniony z powodu dosyć mocno wysuniętego budynku ( ‘La Gondola’ ). Na skrzyżowaniu widzimy sygnalizację z zieloną warunkową strzałką do skrętu w prawo. Skręcając z Roosvelta w prawo wyjazd i tak jest praktycznie niemożliwy, gdyż nie mamy 100% pewności czy coś jedzie. Lepiej poczekać na ‘normalne’ zielone. Instruktorzy nauki jazdy zwracają na to skrzyżowanie szczególnie uwagę – kursanci mają bardzo duże problemy z przystosowaniem się.

To samo skrzyżowanie. Na zdjęciu widzimy samochód zaparkowany przy Kościele Św. Antoniego.
Jest tylko pytanie, czy auto stoi na parkingu, czy jest to pas do skrętu w prawo? Kierowcy często tam wjeżdżają, żeby ‘ściąć’ skrzyżowanie. Zdecydowanie to miejsce, ten ‘parking’ jest do uporządkowania. Wiemy, że to skrzyżowanie nie jest najlepiej wyprofilowane, a mimo to mamy dodatkowo jeszcze takie drogowe dziwolągi…

 

Sytuacja nr 11 - Skrzyżowanie ulic: Bydgoska, Lelewela, Lutycka.

 

Podobnie jak w przypadku wyżej wymienionego skrzyżowania, tak i w tym przypadku wyprofilowanie pozostawia wiele do życzenia. W tym miejscu bliskość zabudowań nie daje manewru przesunięcia skrzyżowania, jednak dodatkowe oznakowanie ostrzegające przyjezdnych o skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych uczuliłby kierowców do zachowania większej ostrożności.

Dodatkowo wyjeżdżając z ulicy Lelewela widoczność utrudniają drzewa wzdłuż ulicy Bydgoskiej.Jest to jedna z głównych ulic dojazdowych do centrum naszego miasta- ruch jest spory, często w tym miejscu dochodzi do wymuszenia pierwszeństwa i kolizji. Mamy rok szkolny i będzie również zwiększony ruch dzieci.

 

Sytuacja nr 12 - Obwodnica miasta, Droga Krajowa nr 10 i 11.

 

Na zdjęciu widzimy przejazd kolejowy na obwodnicy naszego miasta. Przejazd jest jak najbardziej odpowiednio oznaczony, ale problem tkwi w znaku STOP. Jako, że jest to obwodnica na której krzyżują się dwie drogi krajowe nr 10 i nr 11 to przez jeden przejazd kolejowy, a raczej znak STOP szczególnie w okresie letnim, ale i nie tylko tworzą się gigantyczne korki. Z powodu charakteru drogi i natężenia ruchu drogowego konieczna jest zmiana na przejazd strzeżony – sterowany automatycznie. Kolej nie może terroryzować organizatorów ruchu drogowego. Musi również ponosić odpowiedzialność za bezpieczeństwo na skrzyżowaniach z drogami ruchu kołowego. W ciągu dnia pociąg przejeżdża TYLKO 11 razy plus sporadycznie transport towarowy. Minusem jest również stan drogi przed tym przejazdem. Konieczność zatrzymywania się przed znakiem spowodowała duże koleiny w związku z dużą ilością poruszających się ciężarówek.

Dalej jesteśmy na obwodnicy naszego miasta. W oddali widzimy skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną(wyjazd na Złotów-Powstańców WLKP). Problem bezpośrednio związany z przejazdem kolejowym i znakiem STOP. Kierowcy, nie dość, że muszą stać na czerwonym świetle,to za 500m muszą zatrzymywać się przed przejazdem kolejowym. W okresie letnim normalną sytuacją jest, że kierowcy jadący od strony Szczecina stoją na zielonym świetle,gdyż wcześniejsze auta muszą się zatrzymad na STOPie.

 

Sytuacja nr 13 - Osiedle Motylewo.

 

Kolejna sytuacja. Tym razem osiedle Motylewo i problem związanyz skrzyżowaniami równorzędnymi. Na tegorocznym spotkaniu z radą Osiedla Motylewo mieszkańcy zgłaszali ów problem. Nawet jeśli mieszkańcy mają wiedzę i zwracają uwagę na nadjeżdżających z prawej strony, to przyjezdni goście niekoniecznie i czasem dochodzi do spornych sytuacji.

Sytuację skrzyżowań równorzędnych można rozwiązać w dwojaki sposób. Jednym z nich jest oznakowanie poziome i namalowanie przerywanej linii przy krawędziach skrzyżowań. Rozwiązanie bardzo proste, jednak zimą niekoniecznie w 100% sprawdzające się.

Drugim rozwiązaniem jest oznakowanie poziome i postawienie znakuA-5 Skrzyżowanie równorzędne. Oczywiście najlepiej byłoby oznakować skrzyżowania znakami poziomymi i pionowymi jednocześnie.

 

Sytuacja nr 14 - Aleja Powstańców Wielkopolskich na wyskości Liceum Ogólnokształcącego 'Nafta'.

 

Tym razem jesteśmy przy Al. Powstańców Wielkopolskich, a dokładniej przy przejściu dla pieszych w pobliżu liceum
Im. Stanisława Staszica - popularnej ‘Nafty’.

Jedziemy w stronę Galerii Kasztanowej. Widzimy po lewej stronie na pasie zieleni rosnące sobie krzaczki, które w skuteczny sposób zasłaniają pojazdom poruszającym się lewym pasem czy ktoś znajduję się na pasie zieleni i próbuje przejść przez jezdnię.

Jeżeli prócz rosnących sobie krzaczków dodamy natężenie ruchu samochodowego na tym odcinku, plus ilość osób przechodzących przez pasy w okresie szkolnym, to wyżej przedstawione przejście dla pieszych okazuje się niezbyt bezpiecznym. Najprostszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby postawienie sygnalizacji świetlnej, o które według moich informacji wnioskowano już kilkakrotnie – niestety bez skutków.

 

Sytuacja nr 15 - Skrzyżowanie ulic Popiełuszki z Aleja Niepodległości, Szkoła Podstawowa nr 5.

 

Kolejne przejście dla pieszych, tym razem na Al. Niepodległości przy Szkole Podstawowej nr 5 im. Dzieci Polskich. Bliźniacza sytuacja, jak w przypadku ‘Nafty’. Duże natężenie ruchu samochodowego i pieszych w okresie szkolnym. W tym przypadku mówimy jeszcze o przejściu przy szkole podstawowej, czyli energia i radość dzieciaków z zakończonych lekcji niekoniecznie idzie w parze ze skupieniem się nad tym czy coś w tym momencie jedzie…

W tym przypadku postawienie przy tym przejściu dla pieszych sygnalizacji świetlnej ma dodatkowe plusy. Nie tylko przejście stanie się bezpieczniejsze, ale w momencie gdy auta jadące w stronę ‘Rodła’ będą stały na czerwonym świetle,uwolnią wyjeżdżających z ulicy Popiełuszki - a jak wiadomo wyjazd w niektórych godzinach z tej ulicy nie należy do najłatwiejszych. Mimo wszystko taka sygnalizacja spowolni ruch pojazdów poruszających się po jednej z głównych ulic naszego miasta. W tym przypadku strzałem w dziesiątkę byłaby instalacja ‘slalomu’ przed przejściem. Dzieciaki przed wbiegnięciem na jezdnię musiałby pokonad krótki slalom z barierek. W tej sytuacji dziecko nie wbiegnie rozpędzone na przejście, a kierowcy będą mieli więcej czasu, żeby zobaczyd dziecko zbliżające się do przejścia.

Przykład slalomu przed przejściem dla pieszych przy ZS nr 4 im. Ignacego Jana Padereweskiego.

 

Sytuacja nr 16 - Ulica Wyspiańskiego, Żeromskiego, Zespół Szkół nr 3.

 

Trzecia sytuacja z przejściem dla pieszych. Tym razem ZS nr 3 Im. Lotników Polskich. Tutaj również panuje spory ruch, związany między innymi z cieszącym się największym powodzeniem marketem na Osiedlu Górne, który znajduję się po przeciwnej stronie Szkoły. Na tym zdjęciu widzimy również niebezpieczną sytuację z stojącym autobusem na przystanku, który w znaczący sposób przysłania osoby przechodzące przez przejście samochodom nadjeżdżającym z przeciwka. W tym miejscu przydałoby się stworzyć chociaż pół zatoczki, dzięki czemu widoczność już w znacznym stopniu by się poprawiła.

W tym przypadku zastosowanie sygnalizacji świetlnej raczej nie jest konieczne. Każdy Inżynier Organizacji Ruchu Drogowego powie, ze takie rozwiązanie to ‘zło konieczne’. Tutaj oczywiście instalacja ‘slalomu’ przed przejściem jest jak najbardziej wskazana. Dodatkowym rozwiązaniem mógłby być ‘mikołaj’, nad którym chciałbym się na chwile zatrzymać.

Mówiąc o przejściach dla pieszych w pobliżu szkół nie sposób poruszyć rozwiązania z tak zwanymi „mikołajami”, którzy
pomagają dzieciakom przechodzić przez pasy. Biorąc pod uwagę fakt, że instalowanie sygnalizacji świetlnych jest
z reguły koniecznością, to w tym przypadku taki „mikołaj” wydaje się być dobrą alternatywą. Oczywiście jest to tylko
pomysł, który na pewno trzeba poddać głębszej analizie.Moim zdaniem są dwa poważne argumenty za tym, aby takie
osoby były widoczne w pobliżu szkół w naszym mieście.Pierwszy – niezaprzeczalny argument to są nasze dzieci, i ich
bezpieczeństwo. Każdy rodzic czułby się pewniej, mając świadomość, że przy szkole, do której uczęszcza jego dziecko, jest osoba, która zapewnia bezpieczne poruszanie się po ulicach naszego miasta.Takie osoby można zatrudnić z Powiatowego Urzędu Pracy. Sprawdziłem koszt przeszkolenia osoby, która powinna mieć
uprawnienia do kierowania ruchem – 150zł jednodniowy kurs, który można zrobić u nas w Wojewódzkim Ośrodku
Ruchu Drogowego. Gotowe nowe miejsce pracy…

 

zdjecie powyższe pochodzi z strony Kujawsko-pomorskiej Policji

 

Sytuacja nr 17 - Skrzyżowanie o ruchu okrężnym ulic: Matwiejewa, Al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego.

 

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu ulic Matwiejewa, Al. Wojska Polskiego i Wyszyńskiego. Na tym zdjęciu jedziemy od strony ulicy Wyszyńskiego. Formalnie jest to jeden pas, z którego możemy skręcić w prawo lub pojechać prosto.

Jednak na tym zdjęciu widzimy, że kierowcy sami sobie ułatwiają sprawę i Ci, co skręcają tylko w prawo zajmują prawą część jezdni, a osoby jadące prosto lub skręcające w lewo zajmują lewą część jezdni. Niestety nie jest to do końca tak oczywiste jak się wydaje, gdyż bardzo często dochodzi do spornych sytuacji. Rozwiązanie w tej sytuacji jest jasne: namalowanie pasów rozdzielających jezdnię, plus oznakowanie poziome (F-10 Kierunki na pasach ruchu).

Widzimy, że dla osób skręcających w prawo jest wystarczająco miejsca aby zmieściło się auto w bezpiecznej odległości od obok stojących pojazdów i dodatkowo ułatwia jeszcze sprawa trzeciego pasa - znajdującego się
na tym odcinku Alei Wojska Polskiego, tak, że pojazd może się rozpędzić i bezpiecznie włączyć do ruchu.

To samo rondo, jedziemy ulicą Matwiejewa. Ta sama sytuacja jak w przypadku ulicy Wyszyńskiego. Wskazanie w postaci oznakowania poziomego kierunków ruchu dla skręcających w prawo, w lewo, jadących na wprost.

 

I jeszcze mała dygresja jeżeli mówimy o tym ‘rondzie’. Wyspa centralna na tym skrzyżowaniu jest po prostu brzydka – zabetonowana. Celem takiej wyspy na skrzyżowaniu jest: upłynnienie ruchu przy jego spowolnieniu bez stosowania sygnalizacji świetlnej. Taka budowla musi jednak być prawidłowa, tj. winna być swoistym kopcem ziemnym – zielonym również pięknie ukwieconym, który umożliwia widoczność na wprost – na przestrzeń. Podsumowując: dla przywrócenia funkcji tego skrzyżowania należałoby: zmienić konstrukcję wyspy centralnej – zdjąć kostkę brukową
i usypać kopiec – zielony i ukwiecony, nawet z fontanną dla roślin i efektu. Skanalizować przez uzupełnienie oznakowania poziomego całego skrzyżowania, o czym była mowa wyżej.

 

Sytuacja nr 18 - Skrzyżowanie ulic: Śniadeckich z 500 - lecia Piły.

 

Tym razem jesteśmy na miejskiej obwodnicy. Skrzyżowanie , o którym swego czasu było głośno w mediach – przecinające się 500 lecia Piły z ulicą Śniadeckich. wcześniej tego skrzyżowania nie było, więc osoby jadące ulicą Śniadeckich mogły sobie spokojnie jechać. Dzisiaj muszą ustępować pierwszeństwa poruszającym
się obwodnicą pojazdom. Mimo informacji o Zmianie Organizacji ruchu wciąż dochodzi do kolizji.

Problem tkwi w tym, że ludzie jeżdżą na pamięć. Do tego ulica Śniadeckich praktycznie przez całą swoją długość jest drogą z pierwszeostwem ( prócz sygnalizacji przy skrzyżowaniu z Aleją Wyzwolenia ) i nagle dochodzi skrzyżowanie, o którym mowa.

Widok jadących 500lecia Piły w stronę Galerii Kasztanowej. Rozwiązanie - rondo. Oczywiście znajdą się głosy, że w końcu jest to obwodnica, która na celu ma jak najszybsze poruszanie się aut, a rondo tylko spowolni ruch. Jednak jeżeli weźmiemy pod uwagę, że za kilka metrów auta jadące obwodnicą i tak – albo będą skręcać do marketów ( Kaufland, Praktiker ) albo będą oczekiwać na zielone światło przy skrzyżowaniu z Aleją Powstaocńw Wielkopolskich.

 

Sytuacja nr 19 - Skrzyżowanie ulic: Towarowa, Stefana Okrzei, Zygmunta Starego, Pomorska.

 

Jedziemy ulicą Okrzei czyli mamy pierwszeństwo. Jednak w momencie gdy chcemy skręcić w lewo ( ulica Towarowa ) skutecznie blokujemy pojazdy stojące za nami w momencie gdy ustępujemy pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka. My pilanie wiemy jak tutaj jeździć, jednak osoby przyjezdne mogą mieć problem z orientacją w którym miejscu mają wykonać skręt w lewo. Na zdjęciu widzimy, że z ulicy Towarowej można wyjechać na dwa sposoby. Konieczne tutaj jest oznakowanie poziome i namalowanie pasów przecinających jezdnie.

To samo skrzyżowanie, widok od strony ulicy Towarowej. Ten sam problem co wcześniej. Konieczne jest namalowanie oznakowania poziomego!! Jadąc ulicą Towarową pojazdy zajmują na jezdni praktycznie 3 pasy: pierwszy pas zajmują osoby skręcające w prawo, drugi pas osoby wjeżdżające od strony Okrzei ( granatowy samochód na zdjęciu ) i trzeci pas osoby skręcające w lewo na dworzec kolejowy. W tym miejscu idealnym rozwiązaniem jest utworzenie skrzyżowania z ruchem okrężnym. Upłynniłoby to ruch na tym skrzyżowaniu
i jednocześnie rozwiązało problem z ‘mylącymi się pasami’.

Do tego warto zauważyć niebezpieczny zakręt tuż za skrzyżowaniem. Na tym odcinku poruszają się pojazdy komunikacji miejskiej, praktycznie za każdym razem kierowca autobusu blokuje dwa pasy z racji wykonywania skrętu ( przykład autobus linii nr 1 skręcający z ulicy Towarowej w lewo w stronę PKP ). Często kierowcy jadący od strony PKP z niewiadomych powodów sygnalizują kierunkowskazem skręt w prawo, mimo, że jadą prosto – wjeżdżają w ulicę
Okrzei skutecznie myląc osoby, które chcą skręcić w ulicę Towarową jadąc od strony Okrzei.

 

Sytuacja nr 20 - Ulica Szybowników.

 

Nowo budowane bloki na ulicy Szybowników. Nowi mieszkańcy. Ulica, która głównie łączy ul. Lotniczą z obwodnicą miejską czyli ul. Koszalińska.

Jednym z zadań organizacji ruchu drogowego jest: tworzenie prawidłowej koegzystencji pieszych i kierujących pamiętając o relacji: jezdnia dla kierujących, chodnik dla pieszych. Jak widzimy o ile możemy mówid o jezdni, to chodnika ewidentnie brak. Póki co na Szybowników trwają liczne prace, stąd też warto zainteresowad się tematem póki pora. Już dzisiaj było kilka przykładów kiedy remonty naszych ulic nie były zawsze do kooca przemyślane. Chodnik w tym miejscu jest bez wątpienia wymagany. Pierwsi mieszkańcy na ulicy Szybowników już są.

 

Sytuacja nr 21 - Ulica Okrzei.

 

W tym miejscu widzę konieczność wybudowania przystanku MZK na wysokości ciągu pieszego.Na tym odcinku ulica jest bardzo szeroka- jest wystarczająco miejsca aby móc wybudowad zatokę przystankową. Kierowcy jadący za autobusem nie musieliby czekać, aż wszyscy opuszczą pojazd.Ruch na tym odcinku jest spory(kilka linii MZK zatrzymuje się na tym przystanku)-są skrzyżowania, więc warto by się głęboko zastanowić nad budową zatoczki.

 

 

Robocze spotkanie u Prezydenta Piotra Głowskiego w dniu 27 grudnia 2011r

 

Jako radny Jacek Bogusławski zostałem zaproszeny przez Prezydenta Piły Piotra Głowskiego na robocze spotkanie, poświęcone bezpieczeństwu na pilskich drogach. W spotkaniu uczestniczyli również I zastępca prezydenta Krzysztof Szewc oraz Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni Jerzy Mac.

 Robocze spotkanie z Prezydentami Piły


Na spotkaniu udało nam się zająć wszystkimi 21 miejscami przedstawionymi w moim wniosku i dodatkowo zapoznałem się z propozycjami prezydenta. Najbardziej się również cieszę, że nasz Prezydent Piotr Głowski podobnie jak ja, gdy jedzie samochodem nawet w dni wolne patrzy jak usprawnić bezpiecznie ruch na naszych pilskich drogach. Ku temu jest zawsze okazja, gdy się bezpośrednio znajduje w newralgicznych miejscach i widzi się codzienne problemy pilskich kierowców.

 

Znakomita większość przedstawionych w listopadowym wniosku spraw została uwzględniona i jest już realizowana. Szczegóły istniejących problemów znajdują się w zakładce działalność na stronie jacekboguslawski.pl.

1. Zjazd ulicą Wojska Polskiego w kierunku centrum, na wysokości ulicy Chopina przy Parku Miejskim, na mój wniosek skierowany do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i pozytywnie rozpatrzony przez specjalną komisję, sprawa została ujęta do przyszłorocznego planu. Powinna tu powstać w 2012 roku sygnalizacja wzbudna. Prezydent po uzgodnieniach z pilską policją, w tym rejonie również planuje ustawienie masztu z miejskim fotoradarem. Mając na uwadze zdarzenia jakie miały miejsce 22 i 24 grudnia br na przejściu dla pieszych, ponownie zwróci się do właściciela drogi z wnioskiem o przebudowę źle wyprofilowanego łuku drogi na zjeździe w kierunku centrum Piły.

2. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu ulic: Al. Wojska Polskiego, Mickiewicza, Koszalińska - na jezdni umieszczone zostaną znaki poziome na lewym pasie już od wyjazdu ze skrzyżowania, które w formie strzałki (P-8a Strzałka kierunkowa na wprost) informować będą kierujących o tym, że pas ten służy do jazdy na wprost.

3. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym przy zbiegu ulic: Warsztatowa, Okrzei - poprawione zostanie oznakowanie poziome na jezdni i dyrektor Jerzy Mac zwróci uwagę na cykliczne wykonywanie tych prac.

4. Skrzyżowanie ulic: Aleja Piastów, Aleja Poznańska - nastąpi wniosek do właściciela drogi czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, celem odpowiedniej poprawy wyświetlanej sygnalizacji świetlnej, usprawniającej opuszczenie skrzyżowania i poprawy na nim bezpieczeństwa. Pomocna właścicielowi tu będzie propozycja prezydenta zainstalowania nad pasami ruchu odpowiednich sygnałów drogowych takich jak sygnalizator S3.

5. Ulica 11 Listopada, skręt w ulicę Browarną poprawione zostanie oznakowanie poziome na jezdni.

6. Skrzyżowanie ulic Okólna z ulicą Ludowa - podjęte są już prace związane z przebudową. Inwestycja łącznie z Starostem Powiatowym w Pile.

7. Skrzyżowanie ulic Kamienna, Al. Wojska Polskiego, Wypoczynkowa. Wyjazd z osiedla Gładyszewo, trwają rozmowy w sprawie przebudowy tego skrzyżowania z właścicielem jakim jest Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

8. Ul. Władysława Sikorskiego. Dojazd do skrzyżowania ulic: Ceglana, Drygasa - zostaną odpowiednio przycięte gałęzie drzew, celem poprawy widoczności znaku drogowego nakazującego skręt w prawo.

9. Skrzyżowanie ulic Styki, z ulicą Al. Powstańców Wielkopolskich, podjęte już są rozmowy celem zamknięcia możliwości skrętu dla pojazdów jadących z obwodnicy do centrum Piły bezpośrednio w ul. Styki. Będą one miały możliwość zawrócić za kilkadziesiąt metrów dalej, na wysokości nowej ulicy Philipsa. Budowane jest tam nowe rondo, po nawrocie  bezkolizyjnie i bezpiecznie będą mogły wjechać w ul. Styki. Wyjazd z tej ulicy ze względów bezpieczeństwa będzie możliwy jedynie w prawo w stronę obwodnicy.

10. Skrzyżowanie ulic Roosvelta z Ludową - warunkowy skręt w prawo nie zostanie usunięty i zgadzam się z argumentacją Prezydenta, że jest on potrzebny w tym miejscu dla płynności ruchu pojazdów.

11. Skrzyżowanie ulic: Bydgoska, Lelewela, Lutycka podjęte zostały prace związane z przebudową.

12. Obwodnica miasta, Droga Krajowa nr 10 i 11, utrudnienia w ruchu na obwodnicy są związane z przejazdem kolejowym, niestety rozmowy z właścicielem przejazdu, a konkretnie z kilkoma spółkami dawnego PKP ze względów finansowych nie pozwalają im na przebudowę w najbliższym czasie.

13. Osiedle Motylewo drogi równorzędne pozostaną drogami równorzędnymi i jak mnie przekonali prezydenci nie jest konieczne ustawianie dodatkowych znaków.

14. Aleja Powstańców Wielkopolskich na wysokości Liceum Ogólnokształcącego 'Nafta' - planowana jest przebudowa skrzyżowania w tym rejonie.

15. Skrzyżowanie ulic Popiełuszki z Aleja Niepodległości, Szkoła Podstawowa nr 5  - przy wyjściu z Szkoły Podstawowej nr 5,  a przed przejściem dla pieszych zostaną ustawione bariery, które uniemożliwią bezpośrednie wtargnięcie na ruchliwą jezdnię.

16. Ulica Wyspiańskiego, Żeromskiego, Zespół Szkół nr 3 - poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniu i przejściach dla pieszych została wykonana w ramach oszczędności przy remontach 2011r, zgodnie z moją propozycją.

17. Skrzyżowanie o ruchu okrężnym ulic: Matwiejewa, Al. Wojska Polskiego, Wyszyńskiego. Zostaną wymalowane na jezdniach dojazdowych pasy rozdzielające jezdnie, plus oznakowanie poziome (F-10 Kierunki na pasach ruchu), które znacznie upłynnią odbywający się tam natężony ruch pojazdów.

18. Skrzyżowanie ulic: Śniadeckich z 500 - lecia Piły, tu jest propozycja Prezydenta aby ustawić znak STOP przed skrętem  w Al. 500 lecia Piły lub jazdą na wprost, dla pojazdów poruszająch się ulicą Śniadeckich. Pozwoli to kierującym lepiej zorientować się na tym skrzyżowaniu. To rozwiązanie wydaje mi się bardzo rozsądne i powinno być jak najszybciej wprowadzone.

19. Skrzyżowanie ulic: Towarowa, Stefana Okrzei, Zygmunta Starego, Pomorska - rozpoczęto prace związane z przebudową.

20. Ulica Szybowników, prace związane z budową chodników będą możliwe, lecz priorytetem będzie wykonanie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Kołobrzeskiej. Musimy zagwarantować naszym studentom bezpieczne dotarcie na  uczelnię.

21. Ulica Okrzei jest już ustawiona wiata przystankowa dla oczekująch na przyjazd autobusu, dodatkowo na jezdni zostanie wymalowana linia przystankowa. Wyznacza ona na jezdni miejsce przystanku i oznacza, że zakaz zatrzymywania się innych pojazdów na przystanku obowiązuje na całej długości linii.

 

Prezydenci zwrócili również szczególną uwagę na skrzyżowanie ulicy Głuchowskiej z Al. Powstańców Wlkp i dalej Aleją 500 Lecia Piły. Widzą tu konieczność przeprogramowania sygnalizacji świetlnej, celem umożliwienia wykonania bezpiecznych lewoskrętów, dla pojazdów poruszających się al. Powstańców Wlkp.

Bardzo interesująco wygląda również wstępna koncepcja poszerzenia ul. Bydgoskiej, której realizacja byłaby podzielona na 3 etapy. W pierwszej kolejności poszerzony byłby odcinek od Ronda przy restauracji Młyn do skrzyżowania z ulicą Roosevelta, następnie odcinek do skrzyżowania z ulicą Okólną i Kusocińskiego, a trzeci ostatni do wysokości Centrum Handlowego Tesco.

Popieram również koncepcję Prezydenta Piotra Głowskiego, aby poszerzać skrzyżowania o dodakowe pasy ruchu, których celem jest ułatwienia ich opuszczenia przez pojazdy skręcające z drogi głównej. Rozwiązanie takie jest mniej kosztowne od poszerzania drogi na całym odcinku, a skuteczność porównywalna i jest sprawdzona na zachodzie Europy.

Jako miasto powinniśmy również wykorzystywać "śluzy rowerowe" dla bezpieczeństwa poruszających się rowerami. W Polsce od niedawna wprowadzono to pojęcie do Kodeksu Drogowego i już stosuje się tego typu nowoczesne rozwiązanie. Według dzisiaj otrzymanej wstępnej informacji od Prezydenta, prawdopodobnie będzie można je zastosować przy realizacji al. Piłsudzkiego w miejscu łączenia jej z al. Piastów. (Śluza rowerowa to wydzielona powierzchnia jezdni o szerokości co najmniej jednego pasa ruchu, znajdująca się pomiędzy skrzyżowaniem, a resztą zatrzymujących się pojazdów. Może również występować wydzielony pas dojazdowy dla rowerów. Przy czerwonym świetle dla danego kierunku jazdy umożliwia rowerzystom zajęcie pozycji bezpośrednio przed samochodami. Poprawia to widoczność rowerzystów, którzy również mogą ruszyć jako pierwsi po zmianie światła na zielone. Wydzielenie powierzchni jest najczęściej dokonane przez zmianę koloru nawierzchni, najczęściej na czerwony.)


Poprawa bezpieczeństwa na naszych ulicach jest również możliwa dzieki straży miejskiej, której liczebność powinna być zwiększona. Strażnicy poprzez  upominanie kierowców parkujących w miejscach niedozwolonych, a także na jezdniach dojazdowych do skrzyżowań mogą zapobiegać wypadkom. Im mniej potencjalnych zagrożeń tym bezpieczniej będzie na pilskich drogach.

Komentarze

Leo - 08.07.2015

Czytam tak z zaciekawieniem i muszę Panu powiedzieć, że praca wre !!!! Bynajmniej na ul. Szybowników. Od tego czasu w obecnym roku, chyba ze względu już na interwencje mieszkańców, wymalowano linie oznaczające oś jezdni dzieląc ją na pasy ruchu. Nie załączam już zdjęcia bo byłaby to farsa. Od lat władze miasta nic na tej ulicy nie robią, nie wykonują żadnych prac, choć o tym informują. A ulica stała się jednym z ważniejszych węzłów komunikacyjnych. ....no tak.....może zadziałamy?...bo z budżetem obywatelskim to też farsa....Pozdrawiam i liczę, że może samorząd podejmie się jakiejś inicjatywy....

myślący - 12.11.2011

Pewne sugestie są jak najbardziej na miejscu ,tylko małe ale do ,no właśnie! znajomość PORD !.Nie jest możliwym wprowadzenie sugerowanych zmian bez nowelizacji Ustawy Prawo o ruchu drogowym.Może należałoby zwrócić uwagę jak prowadzone jest szkolenie dla osób odpowiedzialnych za malowanie znaków poziomych.Ponadto włączenie myślenia dla szczęśliwców posiadających prawo jazdy,że na drodze jednokierunkowej skręcając w lewo nie stajemy z prawej strony krawędzi jezdni!~?

Dodaj komentarz

Newsletter

Zapisz się do newslettera

Twoje imię:

Adres e-mail:

Dlaczego warto się zapisać?

Mapa
działalności radnego

http://plebiscyt.jacekboguslawski.pl/

W mediach