Konsultacje ul. Bydgoska
09.10.2012 - 01:33
Jako Radny Rady Miasta Piły wysłałem do Zarządu Dróg i Zieleni w Pile moje uwagi do przebudowy ul. Bydgoskiej.
W związku z przedstawioną koncepcją dot. modernizacji ul. Bydgoskiej przedkładam uwagi, które proszę wykorzystać przed podjęciem ostatecznych decyzji projektowych i następnie wykonawczych.
Zarząd Dróg i Zieleni w Pile
ul. gen. Władysława Andersa 10
64-920 Piła
e-mail: sekretariat@zdiz.pila.pl
"Konsultacje ul. Bydgoska"
Jestem zwolennikiem budowy skrzyżowań o ruchu okrężnym i podoba mi się koncepcja/propozycja modernizacji ul. Bydgoskiej w Pile - na rondach jest przecież 10x mniej ofiar niż na innych skrzyżowaniach. Budowa tego typu rozwiązań drogowych jest zalecana przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w m.in. dokumencie GAMBIT. Zwracam się jednak z prośba o wzięcie pod uwagę następujących uwag:
1. A) Skrzyżowanie z ul. Roosevelta. Analizując przejazd i praktycznie codziennie przejeżdżając przez skrzyżowanie uważam, że ze względów kosztowych nie jest konieczne wykonanie w tym miejscu „ronda” a jedynie poszerzając jezdnię w jej obrębie o około 2 metry dla wykonania specjalnych pasów dla skręcających w lewo osiągniemy w pełni zadowalający efekt upłynnienia ruchu. Zachowując i uaktualniając (w związku z dodatkowymi pasami ruchu) dotychczasową sygnalizację świetlną. Budowa ronda w tym miejscu związana będzie z wykupem dodatkowych terenów nie znajdujących się obecnie w pasie drogowym i przebiegać będzie zbyt blisko budynku mieszkalno-usługowego znajdującego się w najbliższym sąsiedztwie. Obecna ul. Roosevelta jest praktycznie w pełni wyremontowana a budowa ronda będzie wiązała się z częściową jej przebudową. W przypadku jednak podjęcia decyzji o budowie skrzyżowania o ruchu okrężnym w tym miejscu zwracam się ze względów bezpieczeństwa o wykonanie na nim tylko jednego pasa ruchu.
B) Skrzyżowania o ruchu okrężnym. Powinniśmy unikać sytuacji niejasnych dla kierowcy albo utrudniających podejmowanie decyzji. A jak już się pomyli kierujący to należy minimalizować konsekwencje pomyłki. Skrzyżowania w tym o ruchu okrężnym powinny być proste i przejrzyste bo przez to są zdecydowanie bezpieczniejsze. Natomiast wybierając typ ronda trzeba sie zastanowić czy ten typ jest właściwy. W Polsce zbyt często projektuje sie ronda 2 i więcej pasowe w sytuacjach gdy jednopasowe jest w stanie przenieść istniejące natężenie ruchu i to z nawiązką. Dobre rondo jednopasowe jest zdecydowanie bardziej przejrzyste od dwupasowego a przez to zdecydowanie bezpieczniejsze! Naszym pilskim przykładem jest „Rondo Kuronia” było dwupasowe a teraz jest jednopasowe – znakomicie spisuje się w przenoszeniu natężenia ruchu i stało się bardzo bezpieczne po „likwidacji” drugiego pasa ruchu przed wlotem na skrzyżowanie i na samym rondzie.
Pragnę zauważyć że na rondach wielopasowych prawdziwe sytuacje niebezpieczne są w okresach w których "znikają" linie (zima, ulewa w mroku itp) a w naszej części Europy z tego typu zjawiskami atmosferycznymi spotykamy się bardzo często. Wówczas właśnie dochodzi do sporej ilości niegroźnych stłuczek (kolizji) a taka stłuczka też czasami może być groźna.
W związku z powyższym wnoszę o zaprojektowanie wykonania 3 skrzyżowań o ruchu okrężnym na ul. Bydgoskiej w Pile z jednym pasem ruchu.
2. Poprawa bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych – montaż sygnalizacji wzbudzanej(wzbudnej).
Po wybudowaniu dwóch zatok autobusowych przy ul Bydgoskiej na wysokości ul. Andersa, między owymi przystankami zlokalizowano przejście dla pieszych, które wymaga poprawy bezpieczeństwa. Mieszkańcy zwrócili się do mnie takimi słowami: „...Przejście dla pieszych o którym jest mowa, zostało oddane do użytku w październiku 2011r po wybudowaniu dwóch zatok autobusowych. Z przejścia korzystają w szczególności dzieci Salezjańskiej Szkoły Podstawowej i grupy przedszkolnej wraz z opiekunami, mieszkańcy osiedla przy ul. Andersa, interesanci wypożyczalni sprzętu medycznego, Archiwum Państwowego i inni. Przejście umiejscowione jest na drodze o dużym natężeniu ruchu , która to jest drogą wylotową z miasta, ale w samym mieście ma znaczenie drogi uczęszczanej przez pojazdy mieszkańców osiedla Podlasie, klientów firm i sklepów wielkopowierzchniowych z całego regionu pilskiego istniejących w tej części miasta i innych. Przejście dla pieszych jest słabo widoczne przez kierowców, przy którym istnieje drzewostan. Drzewa są grube, stare i nasadzone przy ulicy. Szczególnie przy złych warunkach atmosferycznych dochodzi tu do ostrych hamowań....”
W tej sprawie złożyłem w imieniu mieszkańców interpelacje do Prezydenta Piły - można ją pobrać ze strony: http://bip.pila.pl/content.php?cms_id=1423||menu=p1
INTERPELACJA NR 76 z dnia 08.02.2012 jest również odpowiedź do interpelacji.
W odpowiedzi otrzymałem m.in. taka informację: ”…W celu poprawy widoczności na przedmiotowym przejściu dla pieszych do czasu przebudowy ul. Bydgoskiej, Zarząd Dróg i Zieleni w Pile poprawi oznakowanie oraz będzie je utrzymywał w podwyższonym standardzie - odnawianie 4 razy w roku."
Niestety analizując koncepcję przebudowy całej ul. Bydgoskiej i o ile moja wiedza pozwala na właściwe czytanie dokumentacji technicznych, to żadnych zmian dotyczących przejścia dla pieszych w okolicach ul. Bydgoska/ Andersa nie dostrzegam. Jednocześnie w ramach konsultacji wnoszę o montaż sygnalizacji wzbudzanej (wzbudnej) w tym miejscu.
Jacek Bogusławski
Piła, 8 październik 2012r
Komentarze
Brak komentarzy